فازمتر فشار قوی چیست؟

فازمتر فشار قوی که نام دیگر آن اپرومتر می باشد. وسیله ای است که می توان از آن برای تست کردن وجود ولتاژهای زیاد در شبکه‌های برق و تاسیسات استفاده کرد. تا ایمنی افراد متخصص و پرسنل در شبکه های برق بالا در برابر خطرات حفظ شود. البته این فازمتر در دو نوع قرار دارد که یکی از آنها فازمتر فشار قوی و دیگری فازمتر فشار متوسط می باشد. که در ولتاژ 1 تا 33 کیلو ولت در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع فازمتر ها

  • فازتر فشار قوی
  • فازمتر فشار متوسط

 

فازمترهای فشار متوسط و قوی

این فازمتر از سه قسمت تشکیل شده است:

1-شاخک: برای نزدیک نمودن آن به مدار تعبیه گردیده است .

2 –چراغ: در صورت برقدار بودن خط روشن می شود .

3-دسته تلسکوپی مدرج: از عایق آزمایش شده ساخته شده و محل قرار گرفتن دست در انتهای فازمتر می باشد.

کاربرد فازمتر فشار قوی

فازمتر از جمله وسیله ای است که حتمی باید قبل از استفاده از آن، تست شود چرا که مهم ترین وسیله ای است. که می توان از آن جهت پیشگیری از حوادث احتمالی و محافظت از جان افراد برقکار در برابر شوک الکتریکی استفاده نمود. برای انجام تست سالم بودن فازمتر می توان با کمک تستر فازمتر یا تستر موجود بر روی فازمتر این کار را انجام داد. و در صورت روشن شدن چراغ آن می توان از سالم بودن فازمتر اطمینان حاصل نمود. این فازمترها از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

این فازمترها از چهار قسمت کلی (شاخک برای نزدیک کردن فازمتر به مدار) (کلید برای تغییر وضعیت های موجود بر روی وسیله و تست آن) (چراغ برای روشن شدن در اثر برق دارد بودن خط) (دسته تلسکوپی عایقی برای گرفتن از آن قسمت و جلوگیری از برق گرفتگی) تشکیل شده اند.

 

کاربرد فازمتر فشار قوی

نحوه استفاده از آنها به این صورت است که ابتدأ برای سالم بودن وسیله کلید آن را در وضعیت T قرار می دهیم. سپس با قرار دادن کلید در وضعیت های L، H و VH آزمایش بی برق بودن یا وجود برق در شبکه را انجام می دهیم. این وضعیت ها در ولتاژهای مختلف شامل ولتاژ 6 تا 20 کیلو ولت برای وضعیت L، ولتاژ 33 تا 66 برای وضعیت H و ولتاژ تا 230 کیلو ولت برای وضعیت VH می باشد.البته باید این موضوع را در نظر داشت که برای فازمترهای با ولتاژهای متفاوت باید از وضعیت های مناسب استفاده شود. در مرحله آخر با استفاده از لباس ایمنی، دستکش و کفش مناسب برای تست، آن را از فاصله ایمن به آرامی به خط نزدیک می کنیم.

نکته مهم این است که در هنگام استفاده از فازمتر باید حریم 3 فوت تا 90 سانتی متر را با تمام سیم های موجود در محل کار رعایت کنیم تا از هرگونه حادثه در محل کار جلوگیری کنیم فازمتر را باید در دست راست بگیریم در هنگام استفاده از آن نهایت دقت را به عمل آورید تا ضربه ای به آن وارد نشود چون چراغ فازمتر بسیار حساس است.

فازمتر فشار قوی تجهیزی ایمنی برای کار با خطوط انتقال ولتاژ بالاست که برق کاران برای بررسی قطعی یا وصلی جریان در خطوط از آن استفاده میکنند.
شناسایی و اندازه گیری قابل اطمینان ولتاژ بالا در خطوط انتقال برق و توزیع، از مهمترین اصول ایمنی اجرا شده توسط مهندسین برق میباشد. فازمتر های فشار قوی در حقیقت در حال آزمایش ولتاژ هستند.
ولتاژ، اختلاف پتانسیل بین دو رسانا یا بین یک هادی به زمین است. همانطور که میدانیم دو رسانا در پتانسیل های مختلف منجر به ایجاد شار جریانی می شوند. همچنین دو رسانا هم پتانسیل و رسانا بدون پتانسیل هر دو منجر به عدم وجود شار جریانی می گردند

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X